معرفی آزمون PTE – PTE پی تی ای چیست؟

اطلاعات پایه – PTE چیست؟

آزمون PTE یا Pearson Test of English یکی از آزمونهای بین المللی زبان، مانند SAT ،OET ،GRE ،TOEFL ،IELTS و غیره است که توسط شرکت PEARSON برگزار میشود. این آزمون دارای سه ماژول یا همان ورژن است: 

  • General
  • Academic
  • Young Learners

آزمون آکادمیک پی تی ای – PTE Academic

ماژول Academic این آزمون مورد پذیرش سازمانهای بسیاری در سراسر دنیا است، از جمله اداره مهاجرت استرالیا DIBP و همینطور اداره مهاجرت نیوزیلند، تقریباً تمامی دانشگاه های کشور استرالیا، و بسیاری از کشور ای دیگر از جمله کانادا و آمریکاست. برای بررسی این موضوع میتوانید به لینک زیر مراجعه کنید: 

چه کشورها و موسساتی این آزمون را قبول میکنند؟ کلیک کنید

دقت فرمایید که برای اهداف مهاجرتی بایستی آزمون آکادمیک را انجام دهید و این موضوع حائز اهمیت است که اعتبار این آزمون برای اداره مهاجرت استرالیا 3 سال می باشد. هر چند اعتباری که خود سازمان Pearson برای آزمون در نظر گرفته است تنها دو سال است. شایان ذکر است این آزمون در ایران برگزار نمیشود و چنانچه قصد انجام آزمون آکادمیک را دارید میبایست به کشورهای مجاور ایران مانند ترکیه، آذربایجان و یا امارات سفر کنید.

چه کشور و شهرهایی دارای سنتراین آزمون میباشند؟ کلیک کنید

آزمون جنرال پی تی ای – PTE General

فرمت آزمون جنرال به این شکل است که تنها دارای دو بخش است. دو قسمت اصلی این آزمون شامل بخش نوشتاری و محاوره ای می باشد. بخش نوشتاری این آزمون خود شامل بخش های listening، reading و writing می باشد. نتیجه این آزمون تاریخ انقضا نداشته و طبق استاندارد Pearson نتیجه آن تا آخر عمر قابل استناد است. این آزمون تنها سه بار در سال و در ماه های May، December و June برگزار می شود. ثبت نام این آزمون نیز همانند آزمون آکادمیک بصورت آنلاین انجام میشود. این آزمون را Pearson با همکاری Edexcel Limited برگزار میکند و نتیجه آن خیلی کمتر از آزمون آکادمیک مورد قبول سازمان ها و مراکز تحصیلی مختلف است. در حالی که نتیجه آزمون آکادمیک را بیش از 6000 موسسه مختلف به رسمیت میشناسند، نتیجه آزمون جنرال تنها در موسسات و دانشگاه های کشور های زیر مورد قبول است.

Albania, Colombia, Czech Republic, Ecuador, Greece, Italy, Lativa, Lithuania, Mexico, Poland, Spain, Switzerland, UK, Ukraine, Estonia

آزمون PTE Young Learners

آزمون Young Learners آزمونیست که Pearson برای کودکان 5 تا 12 سال در نظر گرفته است و این آزمون برای این گروه سنی برای ورود به مقطع دبستان یا همان Elementary School طراحی شده است. هدف از برگزاری این آزمون داشتن مدرک بین المللی زبان انگلیسی برای کودکانی در این گروه سنی می باشد. این آزمون هنوز به طور مشخص فراگیر نشده و تنها در سنترهای محدودی در استرالیا، انگلستان و آمریکا برگزار می شود. کودکانی که انگلیسی زبان نیستند با داشتن این مدرک بین المللی زبان میتواند برای ورود به مدارس انگلیسی زبان اقدام کنند.

تفاوت و یا ارجحیت آزمون پی تی ای نسبت به دیگر آزمون های متداول

 این آزمون و آزمون های دیگر مسلما در یک چیز تشابه دارند و آن تبدیل دانش زبانی فرد به عددی مشخص در چهار مهارت اصلی زبان انگلیسی میباشد. به تابیری چنانچه شخصی دارای دانش زبانی مناسب باشد میتواند به راحتی و در مدت زمان کوتاهی با هر آزمونی نتیجه دلخواه خود را بگیرد. البته موانعی در این راه وجود دارد مثل نمره مورد نیاز در هر آزمون مشخص، به طور مثال اداره مهاجرت استرالیا نمره 30 از 30 در رایتینگ تافل را معادل 8 از 9 رایتینگ در آیلتس و 79 از 90 رایتینگ PTE در نظر گرفته که گرفتن نمره 30 از 30 رایتینگ بسیار و شاید کار غیر ممکنی در آزمون تافل باشد. نمره دهی بخش رایتینگ آیلتس هم در سال های اخیر دستخوش تغییرات زیادی بوده و حتی گرفتن نمره 7 در رایتینگ آیلتس بسیار کار دشواری میباشد. از آنجایی که این امتحان تماما توسط کامپیوتر تصحیح میشود دخالت سلیقه انسانی در این آزمون وجود نداشته و حتی با روش های صحیح و سطح بالا میتوان AI یا همان Artificial Intelligence آزمون را متقاعد به نمره دهی بالا کرد، به طور خلاصه جملات صلب در اسپیکینگ و تمپلیت ها و ساختارهای رایتینگ از این دست روش ها میباشند. مجموعه این عوامل باعث شده نمره 65 امتحان بسیار دست یافتنی تر از 7 آیلتس و همینطور گرفتن نمره 79 PTE که معادل 8 آیلتس و دارای 20 امتیاز مهاجرتی استرالیاست کاری ممکن باشد.

به طور مشخص ارجحیت این امتحان با دیگر آزمون ها به قرار زیر است:

_ اعلام نتیجه سریع آزمون، به طور میانگین یک روز پس از آزمون

_ نمره دهی بهتر نسبت به آزمون های دیگر

_ هزینه کمتر ثبت نام آزمون نسبت به آزمون های دیگر

_ تصحیح و نمره دهی توسط کامپیوتر بدون دخالت انسان

نحوه آمادگی برای آزمون آکادمیک پی تی ای

شما ابتدا میبایست برای این آزمون آمادگی کافی را کسب نمایید. اساتید مجرب تهران PTE بدین منظور در کنار شما خواهند بود تا با کمترین ریسک ممکن با این آزمون مواجه شوید تا پول و وقت با ارزش شما به هدر نرود.

برای آشنایی با اساتید تهران PTE و مشاهده روزمه آن ها کلیک کنید

برای آگاهی از هزینه تدریس آزمون کلیک کنید

یکی از موارد بسیار مهم برای آمادگی در آزمون داشتن منابع معتبر این آزمون است. دقت نمایید این آزمون دارای سوالات پرتکرار می باشد که در آزمون های اشخاص با احتمال بالا تکرار میشوند. مطالعه دسته دیگر از منابع که تکراری نیستند برای آمادگی برای این آزمون الزامیست. همه منابع آزمون شامل کتاب ها، تمپلیت ها و غیره بصورت کاملا رایگان برای شما عزیزان گردآوری شده.

برای دانلود منابع PTE کلیک کنید 

دقت کنید مطالعه صحیح منابع و همینطور استفاده از تمپلیت های منحصر به فرد و غیر تکراری درصد موفقیت شما در آزمون را بالا خواهد برد. اساتید تهران PTE در ساخت تمپلیت غیر تکراری و همینطور توضیح نحوه مطالعه صحیح منابع در کنار شما خواهند بود.

برای آگاهی از محتوای تدریس اساتید کلیک کنید

پس از آمادگی کامل برای این آزمون شما می بایست اقدام به ثبت نام برای آزمون ماک رسمی PTE کنید تا سطح شما قبل از آزمون اصلی سنجیده شود. در زمان نگارش این متن تنها سه آزمون ماک رسمی PTE از جانب پیرسون ارائه شده. نحوه ثبت نام آزمون ماک PTE بطور کامل در وبسایت تهران PTE قرار گرفته است. همچنین برای آن دسته از عزیزانی که به هر دلیل مایل به خریداری آزمون ماک رسمی PTE نیستند. فیلمی از آزمون های رسمی ماک PTE برای شما عزیزان گرداوری شده که میتوانید آن ها را مشاهده کنید و با سوالات این آزمون ها و جواب های احتمالی به آن ها آشنا شوید.

برای آشنایی با نحوه ثبت نام آزمون ماک PTE کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آزمون های اصلی ماک PTE کلیک کنید

پس از اطمینان از اینکه برای آزمون اصلی آمادگی کامل دارید میتوانید در وبسایت Pearson اکانت ساخته و آزمون اصلی را Book نمایید.

برای آگاهی از هزینه ثبت نام آزمون کلیک کنید

برای آشنایی با نحوه ثبت نام آزمون اصلی PTE کلیک کنید

برای آشنایی با نحوه پرداخت هزینه آزمون های PTE کلیک کنید

پس ازآنکه موفق به کسب نتیجه دلخواه از آزمون شدید میتوانید بدون هزینه کارنامه خود را بصورت آنلاین به دانشگاه یا اداره مهاجرت مربوطه ارسال نمایید. 

برای آشنایی با نحوه ارسال کارنامه آزمون  کلیک کنید

نحوه برگزاری این آزمون 

این آزمون به صورت کامپیوتری برگزار میشود که حدوداً ۳ ساعت به طول میانجامد. در طول این مدت، شما فقط با کامپیوتر تعامل خواهید داشت و عامل انسانی در آن دخالت نمیکند. تصحیح آزمون فقط توسط کامپیوتر صورت میگبرد هر چند ممکن است در موارد نادر عامل انسانی عملکرد شما را قبل از تحلیل کامپیتر بررسی کند و چنانچه متوجه شود قصد سوء استفاده از سیستم هوش مصنوعی را دارید در نمره شما تاثیر منفی بگذارد. این اصل بدین معناست که باید از حساسیت های عامل انسانی آگاه باشید. اساتید تهران PTE به شما کمک خواهند کرد که در بخش speaking روش های سطح بالا را فرابگیرید و در بخش های writing تمپلیت های منحصر به فرد خود را تولید نمایید. در اکثر مواقع، نتیجه آزمون بین دو تا پنج روز کازی پس از انجام آزمون، از طریق ایمیل معرفی شده به هنگام ثبت نام در وبسایت، اعلام میشود. این زمان ممکن است تا یک ماه هم به طول بیانجامد. در این گونه مواقع مشکل تکنیکال برای آزمون شما بوجود آمده و قدری زمان میبرد تا این مشکل از طرف Pearson بر طرف شود. تا زمانی که این مشکل برطرف نشود شما قادر نخواهید بود در آزمون شرکت کنید.

مهارت های اصلی که در این آزمون مورد ارزیابی قرار میگیرند همانند آزمون IELTS و TOEFL عبارتند از: Speaking ،Reading ،Listening و Writing. البته مهارت های دیگری نیز ارزیابی میشوند که در ادامه توضیح داده خواهد شد. مشابه آزمون TOEFL و برخلاف آزمون IELTS، آزمون PTE Academic یک ارزشیابی یکپارچه یا Integrated Assignment محسوب میشود، به این معنا که در عموم سوالات این آزمون، بطور همزمان دو مهارت از مهارتهای اصلی مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت. این آزمون دارای سه بخش اصلی میباشد. بخش اول Speaking and Writing است و اکثر نمره شما در این دو مهارت زبانی در این دو بخش رقم میخورد. بخش دوم Reading و بخش پایانی نیز Listening نام دارد. در ادامه به توضیح هر یک از این بخش ها میپردازیم.

Part of Test Section Item Type Time Allowed

Introduction to the Exam

Not Timed

Part 1: Speaking and Writing

Section 1

Personal Introduction

30 sec

Section 2

Read Aloud

Repeat Sentence

Describe Image

Re-tell Lecture

Answer Short Question

30-35 min

Section 3-4

Summarize Written Text

20 min

Section 5

Summarize Written Text

Write Essay

10 – 20 min

Section 6

Write Essay

20 min

Part 2: Reading

No Section

Multiple Choice – Choose Single Answer

32 – 41 min

Multiple Choice – Choose Multiple Answer

Re-order Paragraphs

Reading: Fill in the Blanks

Reading & Writing: Fill in the Blanks

Part 3: Listening

Section 1

Summarize Spoken Text

20 – 30 min

Section 2

Multiple-Choice – Choose Multiple Answer

23 – 28 min

Fill in the Blanks

Highlight Correct Summary

Multiple Choice – Choose Single Answer

Select Missing Word

Highlight Incorrect Words

Write From Dictation

بخش ابتدایی آزمون Personal Introduction Section  

سکشن Personal Introduction Section در آزمون پی تی ای

در این بخش از آزمون شما میبایست 30 ثانیه به معرفی خود بپردازید اگرچه این بخش هیچ نمره ای در آزمون شما ندارد ولی یکی از موارد امنیتی آزمون بوده و همراه با کارنامه شما برای Case Officer مربوطه ارسال خواهد شد. همینطور به احتمال بالا در این بخش کامپیوتر شروع به شناسایی شما میکند و روی صوت شما Signal Processing انجام میدهد که این موضوع بدان معناست که باید از سرعت و نحوه بیان نسبتا یکسانی در این بخش و باقی بخش های Speaking برخوردار باشید.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

بخش اول آزمون Speaking and Writing 

این بخش از آزمون شامل 7 سکشن مختلف به نام های زیر میباشد:

  1. Read Aloud
  2. Repeat Sentence
  3. Describe Image
  4. Re-tell Lecture
  5. Answer Short Question
  6. Summarize Written Text
  7. Write Essay

سکشن Read Aloud در آزمون پی تی ای

در این بخش از آزمون پاراگراف هایی به ترتیب بر روی صفحه مانیتور ظاهر شده و سپس از شما در خواست میشود تا این پاراگراف ها را با صدای بلند و رسا بخوانید. این پاراگراف ها ممکن است تا حداکثر از 60 کلمه تشکیل شده باشند. دقت نمایید زمانی که به شما برای خواندن این پاراگراف ها داده می شود محدود بوده ولی از لحاظ تجربی ثابت شده است که حداکثر زمانی که به شما در پاراگراف های بلند داده میشود 40 ثانیه است. قبل ازشروع ضبط صدای شما یک مهلت کوتاه در حدود 30 ثانیه به شما داده می شود تا با پارگراف مربوطه آشنا شوید. طبق گفته کتاب Official Guide ممکن است 6 تا 7 سوال در این بخش از آزمون برای شما بیاید. در این بخش از آزمون مهارت های زبانی Speaking و Reading شما بصورت همزمان نمره دهی خواهند شد. Enabling Skills های مهم در این بخش عبارتند از: Oral Fluency و Pronunciation و Content.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Repeat Sentence در آزمون پی تی ای

در این بخش از آزمون جملاتی به ترتیب در هدفون شما خوانده میشود و پس از پایان گفتار و با مکثی بین یک تا دو ثانیه شما میبایست اقدام به بازگویی جملات نمایید. این قسمت از آزمون یکی از دشوارترین بخش های آزمون میباشد. متاسفانه در این بخش از آزمون سوال تکراری نداریم و بایستی با تکیه بر دانش زبانی خود پاسخگوی سوالات این بخش باشید. جمله ای که برای شما خوانده میشود به طور میانگین کمتر از 5 ثانیه طول میکشد و پس از آن شما چند ثانیه فرصت بازگویی جمله را خواهیدداشت. در این بخش از آزمون 10 تا 12 سوال مطرح میشود و مهارت های زبانی Listening و Speaking شما به طور همزمان نمره دهی میشود. Enabling Skills های مهم در این بخش عبارتند از: Oral Fluency و Pronunciation و Content.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Describe Image در آزمون پی تی ای

در این بخش از آزمون شما میبایست به توصیف تصاویری که به ترتیب روی صفحه مانیتور می آیند بپردازید. دقت نمایید تصاویر از هر نوع و نموداری میتوانند باشند. قبل از شروع ضبط صدای شما مهلتی در حدود 30 ثانیه به شما داده میشود تا آمادگی لازم را کسب نمایید سپس 40 ثانیه مهلت توصیف تصویر ارائه شده را خواهید داشت. چیزی در حدود 7 تصویر برای شما نمایش داده خواهد شد و در این بخش از آزمون تنها نمره Speaking به شما تعلق خواهد گرفت. Enabling Skills های مهم در این بخش عبارتند از: Oral Fluency و Pronunciation و Content. در این بخش اساتید تهران PTE به شما کمک خواهند کرد تا با صرف زمان اندک و با استفاده از جملات پیش ساخته سطح بالا و مفهوم از سد این قسمت از آزمون عبور کنید. 

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Re-tell Lecture در آزمون پی تی ای

در این بخش از آزمون بین 3 تا 4 لکچر به ترتیب و با محتوای گوناگون برای شما پخش میشود. پس از شنیدن هر لکچر و با مکثی چند ثانیه ای شما میبایست اقدام به بازگویی لکچر در 40 ثانیه نمایید. دقت کنید هر لکچر ممکن است تا دو دقیقه طول بکشد پس شما در مدت 40 ثانیه تنها می بایست خلاصه ای از مهم نرین بخش های لکچر را بصورت گفتاری ارائه نمایید. در این بخش از آزمون مهارت های زبانی Listening و Speaking شما به طور همزمان نمره دهی میشود. Enabling Skills های مهم در این بخش عبارتند از: Oral Fluency و Pronunciation و Content. در این بخش نیز اساتید تهران PTE به شما کمک خواهند کرد تا با استفاده از جملات پیش ساخته سطح بالا و مفهوم از سد این قسمت از آزمون عبور کنید. این بخش از آزمون دارای سوالات تکراری میباشد.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Answer Short Question در آزمون پی تی ای

این سکشن در آزمون آکادمیک شامل حدود 10 تا 12 سوال کوتاه می باشد که این سوالات به ترتیب و بصورت گفتاری از شما پرسیده خواهد شد. زمان پرسش سوال بصورت میانگین کمتر از 5 ثانیه بوده و شما پس از شنیدن سوال و با مکثی بین یک تا دو ثانیه به سوالات پاسخگو خواهید بود. زمانی که برای پاسخ به سوال در نظر گرفته شده در حد چند ثانیه است و شما نباید بیش از 4 کلمه در پاسخ به هر سوال صحبت کنید. 90 درصد سوالات جوابی در حد یک یا دو کلمه دارند. ممکن است در این بخش سوال همراه با تصویر باشد که در اینگونه مواقع با توجه به تصویر جواب مقتضی را خواهید داد. در این بخش از آزمون مهارت های زبانی Listening و Speaking شما به طور همزمان نمره دهی میشود. Enabling Skills های مهم در این بخش تنها Vocabulary خواهد بود. این بخش از آزمون دارای سوالات پرتکرار بوده که برای شما عزیزان جهت دانلود قرار گرفته است.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Summarize Written Text در آزمون پی تی ای

در این قسمت حدود 2 تا 3 متن به ترتیب برای شما به نمایش در خواهد آمد. هر متن حداکثر از 300 کلمه تشکیل شده و برای هر متن 10 دقیقه فرصت خواهید داشت که هم آن را بخوانید و هم خلاصه ای از متن ارائه دهید. خلاصه ای که از متن ارائه میکنید میبایست تنها یک جمله باشد و تعداد کلمات آن بین 5 تا 75 کلمه باشد. دقت کنید ساختار نوشتار شما و کلمات کلیدی که از متن استخراج میکنید بسیار حائز اهمیت بوده و در نمره نهایی شما تاثیر بسزایی خواهد داشت. اساتید تهران PTE به شما کمک خواهند کرد تا با صرف کمترین زمان بهترین روش نوشتار در این ثسمت را فرابگیرید و از پس این قسمت از آزمون با کمترین ریسک بر بیایید. این بخش از آزمون به مهارت های Reading و Writing شما نمره خواهد داد. Enabling Skills های مهم این بخش عبارتند از Grammar و Vocabulary و Content و Form.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Write Essay در آزمون پی تی ای

در این قسمت شما 20 دقیقه مهلت خواهید داشت تا در مورد موضوعی که به شما داده میشود انشا بنویسید. به احتمال بالا تنها با یک سوال Write Essay برخورد خواهید کرد. ولی در موارد معدود ممکن است دو Write Essay برای شما بیاید. نوشتار شما باید بین 200 تا 300 کلمه باشد و در این قسمت تنها نمره Writing به شما تعلق خواهد گرفت. اساتید تهران PTE به شما کمک خواهند کرد تا با تولید تمپلیت صلب نوشتاری منحصر به فرد خود به راحتی در این بخش از آزمون نمره کامل را کسب نمایید.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

بخش دوم آزمون Reading  

این بخش از آزمون شامل 5 سکشن مختلف به نام های زیر میباشد:

  1. Multiple-choice Choose Single Answer
  2. Multiple-choice Choose Multiple Answers
  3. Re-order Paragraph
  4. Reading: Fill in the Blanks
  5. Reading and Writing: Fill in the Blanks

سکشن Multiple-choice Choose Single Answer در آزمون PTE

در این بخش از آزمون سوالات چند گزینه ای برای شما مطرح میشود که تنها یک گزینه صحیح است. این بخش از آزمون نمره منفی ندارد و چنانچه جواب سوالی را نمی دانستید بصورت تصادفی یکی از گزینه ها را انتخاب نمایید. یک متنی که حداکثر از 110 کلمه تشکیل شده برای شما به نمایش در خواهد آمد و شما میبایست با توجه به سوال مطرح شده درباره متن گزینه صحیح را انتخاب نمایید. این بخش از آزمون سوال تکراری نداشته و شما با اتکا به دانش زبانی خود به سوالات این بخش پاسخگو خواهید بود. 2 تا 3 سوال در هر آزمون شامل سوالات این بخش است و تنها نمره Reading به شما تعلق خواهد گرفت.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Multiple-choice Choose Multiple Answers در آزمون PTE

این قسمت مانند بخش قبل بوده با این تفاوت که متن آن طولانی تر و تا حداکثر 300 کلمه میباشد. همچنین در این قسمت تعداد گزینه ها بیشتر و 5 تا 6 و یا حتی 7 گزینه میباشد. تعداد گزینه های صحیح این بخش 2 گزینه و یا 3 گزینه بوده و نکته مهم در این رابطه وجود نمره منفی در این بخش می باشد. به عبارتی هر گزینه غلطی که انتخاب کنید یکی از گزینه های صحیح شما را میسوزاند. این بخش از آزمون سوال تکراری نداشته و شما با اتکا به دانش زبانی خود به سوالات این بخش پاسخگو خواهید بود. 2 تا 3 سوال در هر آزمون شامل سوالات این بخش است و تنها نمره Reading به شما تعلق خواهد گرفت.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Re-order Paragraph در آزمون PTE

در این بخش چندین پاراگراف بصورت پراکنده برای شما به نمایش در خواهد آمد که شما باید ابن پاراگراف ها را در ترتیب صحیح خود قرار دهید. کل کلماتی که در مجموع پاراگراف ها وجود دارد حداکثر 150 کلمه است. این قسمت از دشوارترین بخش های Reading بوده و تنها برای شما نمره Reading به ارمغان خواهد آورد. شما در امتحان PTE بین 2 تا 3 سوال از این بخش خواهید داشت. این قسمت دارای سوالات تکراری بوده که برای شما عزیزان در وبسایت تهران PTE جمع آوری شده است.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Reading: Fill in the Blanks در آزمون PTE

در این بخش از آزمون متنی با حداکثر 80 کلمه برای شما به نمایش در خواهد آمد که این متن دارای gap و یا همان جای خالی می باشد. شما میبایست از بین گزینه هایی که در زیر متن قرار داده شده است جاهای خالی را پر نمایید. دقت کنید تعداد کلمات گزینه بیش از جاهای خالی و معمولا دو برابر جای خالی می باشند. مثلا اگر در متنی 4 جای خالی وجود داشته باشد 8 کلمه به عنوان گزینه های احتمالی پیش رو خواهید داشت.در آزمون بین 4 تا 5 سوال از این بخش مطرح خواهد شد و تنها نمره Reading به شما تعلق خواهد گرفت. این بخش از آزمون دارای سوالات تکراری میباشد که برای شما عزیزان در وبسایت تهران PTE قرار گرفته است.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Reading and Writing: Fill in the Blanks در آزمون PTE

این بخش از آزمون همانند بخش قبل است با این تفاوت که تعداد سوالات آن بیشتر و بین 5 تا 6 سوال است. همچنین متن آن طولانی تر و تا حداکثر 300 کلمه میباشد. جاهای خالی متن در این بخش دارای گزینه های مختص به خود هستند، در واقع هر جای خالی دارای 4 گزینه بوده و شما میبایست از بین گزینه های داده شده هر جای خالی را پر نمایید. در این بخش نه تنها نمره Reading به شما تعلق خواهد گرفت بلکه تا 25 نمره Writing شما نیز در این بخش قرار دارد و چنانچه قصد گرفتن نمرات بالای Writing در آزمون را دارید میبایست به این بخش به خوبی پاسخ دهید.. این بخش از آزمون دارای سوالات تکراری میباشد که برای شما عزیزان در وبسایت تهران PTE قرار گرفته است. 

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

بخش سوم آزمون Listening 

این بخش از آزمون دارای 8 سکشن به شرح زیر میباشد:

  1. Summarize Spoken Text
  2. Multiple-choice Choose Multiple Answers
  3. Fill in the Blanks
  4. Highlight Correct Summary
  5. Multiple-Choice Choose Single Answer
  6. Select Missing Word
  7. Highlight Incorrect Words
  8. Write From Dictation

سکشن Summarize Spoken Text در آزمون

در این بخش از آزمون لکچری بین 60 تا 90 ثانیه برای شما پخش خواهد شد و پس از آن در حدود 8 دقیقه فرصت خواهید داشت که لکچر شنیده شده را بصورت نوشتاری خلاصه نمایید. تعداد کلمات نوشته شما باید بین 50 تا 70 کلمه باشد و چنانچه بیش از 70 و یا کمتر از 50 کلمه بنویسید نمره ای به شما تعلق نخواهد گرفت. کامپیوتر تعداد لغات متن شما را همواره و بصورت یک عدد به شما نشان خواهد داد. اساتید تهران PTE به شما کمک خواهند کرد تا تمپلیت منحصر به فرد خود را در این بخش تولید نموده و به راحتی در آزمون استفاده نمایید. تعداد سوالات این بخش از آزمون 2 تا 3 سوال است و سوالات مشخصی در این بخش تکرار میشوند که میتوانید سوالات پر تکرار را از قسمت دانلود منابع وبسایت تهران PTE دانلود نمایید. در این بخش نمره Listening و Writing به شما تعلق خواهد گرفت و Enabling Skills های مهم در این بخش عبارتند از Grammar و Vocabulary و Spelling و Content و From.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Multiple-choice Choose Multiple Answers در آزمون

در این بخش از آزمون لکچری برای شما پخش خواهد شد که همراه با سوالی نوشتاری و چند گزینه نوشتاری است. بعد از خواندن سوال نوشتاری و گوش دادن به لکچر سعی نمایید از بین گزینه های ارائه شده گزینه صحیح را بیابید. در این بخش تعداد گزینه ها بیش از 4 گزینه و تعداد گزینه های صحیح هم بیش از یک گزینه میباشد. معمولا تعدادگزینه های صحیح بین 2 تا 3 گزینه بوده و این بخش دارای نمره منفی میباشد. پس گزینه ها را با دقت تمام انتخاب نمایید. این بخش فقط در نمره Listening شما تاثیر خواهد گذاشت. تعداد 2 تا 3 سوال از این بخش در امتحان PTE خواهد آمد. این بخش از آزمون دارای سوالات تکراری نمیباشد.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Fill in the Blanks در آزمون

در این بخش از آزمون متنی روی صفحه شما ظاهر خواهد شد و شخصی عینا همان متن را برای شما خواهد خواند. قسمت هایی از متن دارای gap و یا جای خالیست که Lecturer جاهای خالی را نیز خواهد خواند و شما میبایست جای خالی را با کلمه خوانده شده پر نمایید. دقت کنید کلمات باید عینا صحیح نوشته شوند تا نمره آن جای خالی به شما تعلق گیرد. 2 تا 3 سوال از این نوع برای شما مطرح خواهد شد و در نمرات Listening و Writing شما تاثیر خواهد گذاشت. Transcribe کردن متون آکادمیک یکی از بهترین روش ها برای تمرین این بخش می باشد. این بخش از آزمون دارای سوالات تکراری نمی باشد.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Highlight Correct Summary در آزمون

در این سکشن از آزمون لکچری برای شما پخش خواهد شد و در پایان شما میبایست از بین گزینه های نوشتاری داده شده بهترین گزینه ای که خلاصه و یا در واقع Summary لکچر را بیان میکند انتخاب نمایید. گزینه های مطرح شده معمولا 4 گزینه و تنها یک گزینه صحیح می باشد. مدت زمان پخش لکچر بین 30 تا 90 ثانیه بوده و در این قسمت 2 تا 3 سوال از این دست برای شما مطرح خواهد شد. این بخش در نمرات Reading  و Listening شما تاثیر خواهد گذاشت. این بخش از آزمون دارای سوالات تکراری نمی باشد.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Multiple-choice Choose Single Answer در آزمون

این بخش از آزمون PTE درای سوال نوشتاری و عموما 4 گزینه نوشتاری میباشد. پس از پخش Lecture و با توجه به سوال شما میبایست تنها یک گزینه را به عنوان گزینه صحیح انتخاب نمایید. این قسمت نمره منفی ندارد و اگر جواب سوال را نمیدانستید یکی از گزینه ها را بصورت تصادفی انتخاب کرده و از سوال عبور کنید. از این بخش 2 تا 3 سوال برای شما مطرح خواهد شد و در نمره Listening شما تاثیر خواهد گذاشت. متاسفانه از این بخش نیز سوال تکراری نخواهید داشت و منابع ارائه شده جنبه تمرینی دارند. 

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Select Missing Word در آزمون 

در این قسمت لکچری برای شما پخش خواهد شد که مدت زمان آن بین 20 تا 70 ثانیه است. انتهای لکچر ناکامل بوده و سخن شخصی که لکچر را بیان میکند قطع میشود. شما میبایست از بین گزینه های نوشتاری موجود گزینه ای که مکمل حرف Lecturer است را انتخاب نمایید. تعداد گزینه ها عموما 4 تا و تنها یک گزینه صحیح در این بخش وجود خواهد داشت. 2 تا 3 مورد از این دست سوال برای شما مطرح خواهد شد و بصورت همزمان روی نمره Listening و Reading شما تاثیر خواهد گذاشت. متاسفانه از این بخش از امتحان سوال تکراری مطرح نخواهد شد.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Highlight Incorrect Words در آزمون 

در این قسمت متنی روی صفحه مانیتور شما ظاهر شده و Lecturer دقیقا همان متن را برای شما می خواند. دقت نمایید تنها کلماتی از متن متفاوت با چیزی خواهد بود که خوانده میشود و شما میبایست آن کلمات را با کلیک بر روی آن ها انتخاب نمایید. 2 تا 3 سوال از این دست در آزمون برای شما مطرح خواهد شد و در نمرات Listening و Reading شما تاثیر خواهد گذاشت. این بخش از آزمون دارای نمره منفی بوده و متاسفانه سوالا تکراری در این بخش مطرح نمیشود.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

سکشن Write from Dictation در آزمون 

این بخش از آزمون پر نمره ترین بخش امتحان بوده و سوالات آن در انتهای آزمون مطرح میشوند و این موضوع باعث میشود بسیاری از Test Taker ها بخاطر زمان بندی غلط به این بخش از آزمون نرسند که با این اشتباه به احتمال زیاد کل آزمون را از داست خواهند داد. در این بخش 2 تا 4 جمله به ترتیب برای شما خوانده خواهد شد و شما میبایست جملاتی را که شنیدید عینا و کلمه به کلمه تایپ نمایید. هر کلمه صحیح در حدود یک نمره Listening و Writing برای شما به ارمغان خواهد آورد. کلمات باید کاملا صحیح نوشته شوند تا نمره آن کلمه به شما تعلق گیرد. خوشبختانه این قسمت از آزمون دارای سوالات تکراری فراوان بوده که در وبسایت تهران PTE قرار گرفته و به صورت منظم آپدیت میشود.

برای دانلود متریال این بخش کلیک کنید

برای مشاهده فیلم آموزشی این بخش کلیک کنید

بخش هایی از آزمون که عینا دارای سوالات تکراری می باشند

برای آگاهی از بخش هایی از آزمون که دارای سوالات تکراری میباشند و همچنین آگاهی از سولات پر تکرار چند هفته اخیر آزمون میتوانید به وبسایت www.PTETehran.com مراجعه کرده و از بخش های PTE Long-term Prediction و PTE Short-term Prediction استفاده نمایید.

برای ورود به وبسایت PTETehran کلیک کنید

نمرات مختلف در آزمون و معادل های آن در آزمون های دیگر

دقت فرمایید هر دانشگاه و موسسه آموزشی و یا مهاجرتی ممکن است معادلسازی خود را روی نمرات آزمون اعمال نماید هر چند از این نکته نباید غافل شد که خود سازمان Pearson معدلسازی معقولی را روی نمرات PTE انجام داده است. در حالت کلی مقایسه نمرات آزمون با سایر آزمون های متداول به شرح زیر است:

IELTS LEVEL IELTS SCORE PTE SCORE
EXPERT 9 86 – 90
VERY GOOD 8.5 83 – 86
VERY GOOD 8 79 – 83
GOOD 7.5 73 – 79
GOOD 7 65 – 73
COMPETENT 6.5 58 – 65
COMPETENT 6 50 – 58
MODEST 5.5 43 – 50
MODEST 5 36 – 43
LIMITED 4.5 30 – 36

همانطور که مشاهده میفرمایید نمرات 62 تا 70 در هر مهارت زبانی میتواند بیانگر این موضوع باشد که سطح Test Taker در حدود 7 آیلتس است و همینطور برای نمره 6 آیلتس باید حداقل در حدود نمره 50 در آزمون PTE را کسب کرد.

امتیاز و نمره زبان مورد نیاز برای مهاجرت به استرالیا به عنوان نیروی کار متخصص

 حداقل نمره مورد نیاز برای یک مهاجر:

حداقل نمره زبان مورد نیاز برای مهاجرت به استرالیا نمره 50 آزمون یا معادل آن یعنی نمره 6 در آزمون آیلتس می باشد. دقت نمایید نمره ای که در این قسمت مورد نیاز است بصورت Each Skill بوده و در هر مهارت به حداقل نمره 50 نیاز است. این نمره هیچ امتیازی برای شخص به همراه نداشته و صرفا از ضروریات مهاجرت است. چنانچه نمره 50 آزمون را در هر 4 مهارت اصلی کسب نمایید این نتیجه برای اداره مهاجرت استرالیا 3 سال اعتبار خواهد داشت.

امتیاز مورد نیاز همسر و یا پارتنر شما: (چنانچه همسر شما این نمره را نیاورد برای مهاجرت به استرالیا با جریمه ای در حدود 5000 دلار مواجه خواهید شد)

نمره 30 در آزمون آکادمیک که معادل 4.5 در آیلتس و یا 32 در تافل میباشد. این سطح به اسم Functional شناخته شده و برای اداره مهاجرت استرالیا 1 سال از زمان اخذ نمره اعتبار دارد. دقت کنید نمره Functional به شکل Overall مورد قبول واقع شده و نیازی به نمره Each Skill 30 نیست.

امتیاز مورد نیاز همسر و یا پارتنر برای اینکه به شما 5 امتیاز بدهد:

برای اینکه پارتنر یا همسر شما یتنواند در روند مهاجرت 5 امتیاز به شما کمک کند علاوه بر شرط اسسمنت که در این بحث نمیگنجد میبایست شرط زبان را هم داشته باشد. این شرط در آزمون PTE 50 می باشد. دقت نمایید نمره ای که در این قسمت مورد نیاز است بصورت Each Skill بوده و در هر مهارت به حداقل نمره 50 نیاز است.

نمره های امتیاز آور آزمون:

چنانچه میخواهید در امر مهاجرت از طریق نمره زبان امتیازی کسب نمایید میتوانید برای نمره 65 بصورت Each Skill در آزمون اقدام نمایید. این نمره برای اداره مهاجرت استرالیا 3 سال اعتبار داشته و برای شما 10 امتیاز مهاجرتی به ارمغان خواهد آورد. چنانچه سطح زبان بالایی دارید میتوانید برای نمره 79 در آزمون کرده و با گرفتن نمرات در هر چهار مهارت اصلی 20 امتیاز مهاجرتی کسب نمایید.

در جدول زیر خلاصه نمرات مختلف آزمون و اعتبار و امتیاز آن ها را مشاهده میکنید:

Validity DIBP Score English Level TOEFL IELTS PTE Score Needed Score
یک سال برای ارائه نمره همسر Functional 32 4.5 30 Overall Score
یک سال برای ارائه نمره همسر Vocational 4 5 36 Each Band
4 5 36 Each Band
14 5 36 Each Band
14 5 36 Each Band
سه سال حداقل نمره زبان مهاجر، فاقد امتیاز مهاجرتی Competent 12 6 50 Each Band
13 6 50 Each Band
18 6 50 Each Band
21 6 50 Each Band
سه سال دارای ده امتیاز مهاجرتی استرالیا Proficient 24 7 65 Each Band
24 7 65 Each Band
23 7 65 Each Band
27 7 65 Each Band
سه سال دارای بیست امتیاز مهاجرتی استرالیا Superior 28 8 79 Each Band
29 8 79 Each Band
26 8 79 Each Band
30 8 79 Each Band

نحوه بارم بندی و نمره دهی قسمت های مختلف آزمون

دقت نمایید سازمان Pearson به عنوان متولی برگزاری آزمون هیچگاه بصورت رسمی بارم بندی دقیقی از 20 قسمت نمره دار آزمون ارائه نکرده است. هر چند حدس های نسبتا دقیقی از حدود بارم بندی و تاثیر بخش های مختلف آزمون در دسترس میباشد. مسلما این بارم بندی بصورت شناور طراحی شده و احتمالا با سطح دشواری هر قسمت از آزمون نسبت مستقیم دارد. نکته قابل توجه اینکه Pearson ممکن است هر لحظه نحوه نمره دهی خود را تغییر داده و به قسمت های کم اهمیت نمره بیشتری اختصاص دهد. با این فرض باید تمام سعی خود را به کار گیرید تا به تمامی سوالات این آزمون با دقت نظر بالایی پاسخگو باشید.

در جدل زیر خلاصه سهم هر یک از قسمت های آزمون PTE در نمره نهایی خود را مشاهده میکنید:

number Item Type Listening Reading Speaking Writing
1 Read aloud   22 22  
2 Repeat sentence 20   32  
3 Describe image     22  
4 Re-tell lecture 10   11  
5 Answer short question 7   2  
6 Summarize written text   10   10
7 Write essay       11
8 Reading single answer   1    
9 Reading multiple answer   3    
10 Re-order paragraph   6    
11 Reading fill in the blanks   15    
12 Reading and writing fill in the blanks   22   22
13 Summarize spoken text 13     12
14 Listening multiple answer 3      
15 Listening fill in the blanks 7     7
16 Highlight correct summary 1 1    
17 Listening single answer 1      
18 Select missing word 1 1    
19 Highlight incorrect words 8 9    
20 Write from dictation 20     27
Total 90 90 90 90

در جدول های زیر بخش های مختلف و سهم هر یک به درصد نمره کل آزمون PTE را مشاهده میکنید:

PTE SPEAKING
12% Read Aloud
15% Repeat Sentence
5% Describe Image
5% Re-tell Lecture
1% Answer Short Question
PTE WRITING
7% Summarize Written Text
4% Write Essay
PTE READING
1% Reading Multiple Choice Choose Single Answer
1% Reading Multiple Choice Choose Multiple Answers
2% Re-order Paragraphs
4% Reading Fill in the Blanks
5% Reading and Writing Fill in the Blanks
PTE LISTENING
9% Summarize Spoken Text
1% Listening Multiple Choice Choose Multiple Answers
5% Listening Fill in the Blanks
1% Highlight Correct Summary
1% Listening Multiple Choice Choose Single Answer
1% Select Missing Word
5% Highlight Incorrect Words
16% Write From Dictation